Humankapitalinvestitionen in einer Lebenszyklusperspektive und Generationen übergreifend
Humankapitalinvestitionen in einer Lebenszyklusperspektive und Generationen übergreifend
Antragsteller und Partner:
- Prof. Dr. Martin Karlsson Universität Duisburg-Essen, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Lehrstuhl für VWL, insb. Gesundheitsökonomik
Förderung durch:
- DFG (Deutsche Forschungsgemeinschaft), Förderungsnummer: 398217168, 05.2018 - 06.2022
Beschreibung
Dieses Projekt hat die Analyse der Effekte von Schulbildung und frühkindliche Gesundheitsförderung auf den Gesundheitszustand und den sozioökonomischen Status zum Ziel. Analyseschwerpunkte sind Aspekte, für welche die verfügbaren Forschungsergebnisse widersprüchlich sind, wie Bildungseffekte auf die Gesundheit und Effekte elterlicher Bildung, sowie Aspekte, für die bisher wenig Evidenz generiert wurde, wie die Synergieeffekte zwischen Bildungs- und frühkindlichen Gesundheitsinvestitionen, Komplementarität zwischen Investitionen in verschiedenen Generationen, sowie auch das Wechselverhältnis zwischen öffentlichen Investitionen und elterlichen Reaktionen. Um sicherzustellen, dass die gemessenen Zusammenhänge nicht durch dritte Größen verursacht werden, wie Unterschiede in der Kindesgesundheit, die sowohl die Schulbildung als auch andere spätere Eigenschaften beeinflussen könnten, sondern tatsächlich auf Unterschiede in der Schulbildung zurückzuführen sind, stützt sich die Analyse auf Variation, die durch eine Reihe historischer Bildungs- und Gesundheitsreformen aus der ersten Hälfte des 20. Jahrhunderts hervorgerufen wird. Diese Reformen erweiterten die Schulbildung von Kindern, bzw. den Zugang zu Vorsorgeleistungen, auf unterschiedliche Art und Weise und wurden unter einer erheblichen zeitlichen und regionalen Variation umgesetzt. Da die hervorgerufenen Unterschiede in Schulbildung und Versorgung von institutioneller Natur und somit unabhängig von individuellen Entscheidungen waren, können die Reformen als „natürliche Experimente“ angesehen werden, die sich ideal für die Messung von Kausaleffekten eignen. Die Eigenschaften der Reformen ermöglichen außerdem eine Umgehung mehrerer Identifikationsprobleme, die typischerweise in Analysen auf Basis von Bildungsreformen existieren. Zur Durchführung der Analyse werden bisher ungenutzte historische Datenquellen mit aktuelleren Individualdatensätzen kombiniert, was die Ausnutzung einer Datenbasis für Schweden erlaubt, deren Umfang und Qualität für die meisten anderen Länder unerreichbar sind.
Ansprechpartner an der Fakultät
Publikationen der Fakultätsmitglieder im Projektkontext
- Karlsson, Matrin; Fischer, Martin; Nilsson, Therese; Schwarz, Nina: The Long-Term Effects of Long Terms – Compulsory Schooling Reforms in Sweden. In: forthcoming, Journal of the European Economic Association, Jg. 18 (2019) Nr. 6, S. 2776-2823. doi:10.4419/86788853BIB DownloadKurzfassungDetails
We evaluate the impact on earnings, pensions, and further labor market outcomes of two parallel educational reforms increasing instructional time in Swedish primary school. The reforms extended the annual term length and compulsory schooling by comparable amounts. We find striking differences in the effects of the two reforms: at 5%, the returns to the term length extension were at least half as high as OLS returns to education and benefited broad ranges of the population. The compulsory schooling extension had small (2%) albeit significant effects, which were possibly driven by an increase in post-compulsory schooling. Both reforms led to increased sorting into occupations with heavy reliance on basic skills.
- Seblova, Dominika; Fischer, Martin; Fors, Stefan; Johnell, Kristina; Karlsson, Martin; Nilsson, Therese; Svensson, Anna C; Lövdén, Martin; Lager, Anton: Does Prolonged Education Causally Affect Dementia Risk When Adult Socioeconomic Status Is Not Altered? A Swedish Natural Experiment in 1.3 Million Individuals. In: American Journal of Epidemiology, Jg. 190 (2020). doi:10.1093/aje/kwaa255BIB DownloadKurzfassungDetails
\\{Intervening on modifiable risk factors to prevent dementia is of key importance, since progress-modifying treatments are not currently available. Education is inversely associated with dementia risk, but causality and mechanistic pathways remain unclear. We aimed to examine the causality of this relationship in Sweden using, as a natural experiment, data on a compulsory schooling reform that extended primary education by 1 year for 70\% of the population between 1936 and 1949. The reform introduced substantial exogenous variation in education that was unrelated to pupils’ characteristics. We followed 18 birth cohorts (n = 1,341,842) from 1985 to 2016 (up to ages 79–96 years) for a dementia diagnosis in the National Inpatient and Cause of Death registers and fitted Cox survival models with stratified baseline hazards at the school-district level, chronological age as the time scale, and cohort indicators. Analyses indicated very small or negligible causal effects of education on dementia risk (main hazard ratio = 1.01, 95\% confidence interval: 0.98, 1.04). Multiple sensitivity checks considering only compliers, the pre-/post- design, differences in health-care-seeking behavior, and the impact of exposure misclassification left the results essentially unaltered. The reform had limited effects on further adult socioeconomic outcomes, such as income. Our findings suggest that without mediation through adult socioeconomic position, education cannot be uncritically considered a modifiable risk factor for dementia.}
- Karlsson, Martin; with Fischer, Martin; Gerdtham, Ulf; Heckley, Gawain; Kjellsson, Gustav; Nilsson, Therese: Education and Health: Long-Run Effects of Peers, Tracking and Years. In: Economic Policy, Jg. 36 (2020) Nr. 105, S. 3-49. doi:10.17185/duepublico/70990BIB DownloadKurzfassungDetails
We investigate two parallel school reforms in Sweden to assess the long-run health effects of education. One reform only increased years of schooling, while the other increased years of schooling but also removed tracking leading to a more mixed socioeconomic peer group. By differencing the effects of the parallel reforms, we can separate the effect of de-tracking and peers from that of more schooling. We find that the pure years of schooling reform reduced mortality and improved current health. Differencing the effects of the reforms shows significant differences in the estimated impacts, suggesting that de-tracking and subsequent peer effects resulted in worse health.
- Karlsson, Martin; with Bhalotra, Sonia; Nilsson, Therese; Schwarz, Nina: Infant Health, Cognitive Performance and Earnings: Evidence from Inception of the Welfare State in Sweden. In: Review of Economics and Statistics, Jg. 104 (2022) Nr. 6, S. 1138-1156. doi:10.1162/rest_a_01031BIB DownloadDetails
- Karlsson, Martin; with Fischer, Martin; Heckley, Gawain; Nilsson, Therese: Revisiting Sweden’s Comprehensive School Reform: Effects on Education, Earnings and Inequality. In: Journal of Applied Econometrics, Jg. 37 (2022) Nr. 4, S. 811-819. doi:10.1002/jae.2881BIB DownloadDetails